Osim što predstavlja temelj uspjeha u svim drugim predmetnim područjima, čitalačka pismenost smatra se preduvjetom aktivnom sudjelovanju u većini područja života.
Čitalačka pismenost povezana je i sa sklonošću prema cjeloživotnom učenju te aktivnom sudjelovanju u društvenim i političkim događajima. Podaci iz brojnih istraživanja ukazuju na povezanost između čitalačke pismenosti i završavanja srednje škole te nastavka školovanja u visokom obrazovanju. A diploma fakulteta, s druge strane, utječe na vrstu zaposlenja, kao i na kasnije prihode.
U današnjem svijetu, koji se mijenja velikom brzinom, ljudi su izloženi sve većoj količini pisanih informacija pa su im potrebne nove, kompleksnije kompetencije. Koncept čitalačke pismenosti danas se promatra i tumači na posve drugačiji način. Da bi aktivno sudjelovali u današnjem društvu znanja, pojedinci trebaju biti sposobni doći do informacija putem različitih medija, razumjeti ih, promišljati o njima i zauzeti kritički stav. Iz tog razloga, ispitivanje čitalačke pismenosti u PISA istraživanju usmjereno je na kompetencije koje uključuju pronalaženje, odabir, tumačenje i vrednovanje informacija i podataka iz različitih vrsta tekstova u stvarnim, autentičnim životnim situacijama.